Digitaal lesgeven: ervaringen energieprestatieopleidingen

In de rubriek ‘Digitaal lesgeven’ leest u ervaringen van onze deelnemers en collega’s, hierbij kunt u denken aan docenten, examinatoren en onze onderwijskundige. Hoe ervaren zij het digitaal lesgeven? Collega’s denken samen met deelnemers in oplossingen en dat delen we graag. We hopen u op deze manier een ‘kijkje in onze keuken’ te geven.

Afgelopen jaar stond de wereld, en daarmee ook de opleidingswereld energieprestatie op z’n kop. De deuren moesten dicht, groepen vormen kon niet, we moesten het lesgeven op afstand gaan regelen. Bij Kader weten we inmiddels dat deze manier van werken nadelen, maar ook zo zijn voordelen heeft. Karin de Ferrante, opleidingsadviseur bij Kader, vertelt er u alles over.

Het aanbieden van online trainingen is een geweldig, revolutionair alternatief ten opzichte van traditionele training. En omdat de invoering van de NTA 8800 dichterbij kwam en adviseurs hun diploma móesten behalen gold hier ook: onder druk wordt alles vloeibaar. Onmiddellijk na de invoering van de eerste lockdown startten we bij Kader met online opleidingen. Omdat we alle lesstof zelf ontwikkeld hadden waren we er klaar voor. In het begin onwennig over techniek, lesmethode, het overwinnen van drempels, gaandeweg steeds vloeiender. “Nu moeten we wel en vindt niemand het raar als mijn dochter de opleiding inloopt of iemand me een kopje koffie brengt”, zegt een deelnemer van onze EP-W/B opleiding. Ferdinand van den Oord volgde de opleiding EP-U/B bij Kader, de eerste drie keer in de klas en vervolgens noodgedwongen online. “Je mist de discussies, door elkaar praten gaat gewoon niet, maar het is pittige stof dus je hebt de opleiding wel nodig om verder te kunnen”, aldus Ferdinand.

Voordelen

Voordelen zijn er zeker: geen reistijd, geen files, tóch opleidingsaanbod in een lockdown. Als belangrijkste nadeel wordt de bemoeilijkte sociale interactie gegeven. Bij Kader zijn we daar op ingesprongen door bij elke opleiding een Kadercollega als buddy in te zetten. De buddy blijft de hele dag bij de opleiding en helpt waar nodig bij techniek, bij vragen over onze digitale leeromgeving MijnKader maar ook door goed uit te leggen hoe contact tussen deelnemers en docent het beste werkt en hoe de vragen gedurende de opleiding het beste gesteld kunnen worden. Bovendien hebben we bij Kader zeer ervaren docenten die de onderlinge interactie doorlopend stimuleren.

Maakt het voor het leren uit of je de stof leest op papier of op een scherm? Uit een groot aantal onderzoeken blijkt dat onze hersenen informatie beter verwerken en opslaan als we vanaf papier lezen. Ooit gehoord van de Stavanger Verklaring? Het is de conclusie van een groep Europese wetenschappers over hun studie naar het lezen van teksten op digitale schermen en teksten op papier. Ze stellen vast dat er geen verschil is bij het lezen van informatieve teksten, wél wanneer inzicht in achtergronden en verbanden gevraagd wordt. Ook daar hebben we bij Kader wat op gevonden. Elke deelnemer krijgt voorafgaand aan de opleiding een map thuisgestuurd met de opdrachten en casussen op papier. Gewoon fijn, oefenen met pen en papier en het blijft nog beter hangen ook.

Thuisexaminering

Door de telkens voort durende lockdown kwam ook online thuisexaminering via proctoring in beeld. Proctoring betekent een examen maken onder digitaal toezicht. Dat wil zeggen dat de kandidaat het examen maakt terwijl er opnames worden gemaakt van het scherm van de kandidaat, de kandidaat zelf en de omgeving. Op een vast tijdstip van huis uit een examen maken, met een fors reglement om fraude te voorkomen. “Voor het eerste examen dat ik aflegde, U1, kocht ik zelfs een groter beeldscherm” vertelt Robert Pieterson. “Zo kon ik twee vensters naast elkaar te hebben. De vragen links en de 75.1 en kladblok rechts”. Pieterson volgde de W-opleidingen bij Kader maar besloot uiteindelijk om U-examens te gaan doen. “De eerste keer is best spannend omdat Proctario alles goed moet keuren: je camera, je microfoon, je omgeving” aldus Pieterson. “Mijn tip is, om alle regels die te vinden zijn op de ISSO-website goed van te voren te lezen”. Ferdinand van den Oord, die ook examen U1 deed: “ik ben de 50 gepasseerd en niet opgegroeid met digitaal opleiden, maar het is wel te doen”. Op de vraag wat het lastigste is antwoordt Ferdinand “omdat je alles alleen maar op het scherm mag doen moet je veel schakelen tussen de verschillende vensters. Dat kost tijd”. Kandidaten van de online thuisexamens krijgen een half uur extra. Het advies van Ferdinand is “zet alles een dag van tevoren klaar, dan heb je minder stress”.

Actueel

Onze nieuwste artikelen

28/03/2024

Webinar: Business Continuity Management

Lees verder
28/03/2024

Examen Energieprestatie aangepast!

Lees verder
27/03/2024

Opleiders belangrijke rol bij aanjagen nieuwe technologieën energielabel

Lees verder
Stel een vraag

Contact

Velden met een * zijn verplicht