In de rubriek ‘Digitaal lesgeven’ leest u ervaringen van onze deelnemers en collega’s, hierbij kunt u denken aan docenten, examinatoren en onze onderwijskundige. Hoe ervaren zij het digitaal lesgeven? Collega’s denken samen met deelnemers in oplossingen en dat delen we graag. We hopen u op deze manier een ‘kijkje in onze keuken’ te geven.
Als opleidingscoördinator van de HVK opleiding is Anne Geerds-Dijkers verantwoordelijk voor de planning van deze opleiding. Tevens is ze het aanspreekpunt voor deelnemers die reeds zijn gestart met de opleiding en voor de docenten. Een drukke baan die ten tijde van digitaal lesgeven om de nodige aanpassingen vraagt.
‘Ongeveer een jaar geleden hebben er grote veranderingen plaats gevonden binnen onze opleidingen, door de komst van het coronavirus. Waar voorheen alle HVK lesdagen fysiek plaats vonden, zijn we inmiddels voor een tweede keer overgeschakeld naar digitale lessen via MsTeams. Wie had anderhalf jaar geleden kunnen denken dat we in zo’n bijzondere situatie terecht zouden komen?!
Niet alleen de lessen maar ook de assessments, examens en verdedigingen bieden we momenteel digitaal aan. Ondanks het feit dat deze lessen op afstand niet onze voorkeur hebben, is het op dit moment echt een geweldige oplossing. Onze deelnemers lopen geen vertraging op en kunnen op digitale wijze alsnog de opleiding volgen / afronden. Gelukkig hebben wij sinds maart vorig jaar snel kunnen schakelen waardoor we geen lessen uit hebben hoeven stellen. Alles is “gewoon” door gegaan volgens planning. Achter de schermen heeft dat wel wat voeten in aarde gehad, zoals mijn collega Luuk Fiet al beschreef (en dat heeft het nog steeds) maar het resultaat mag er dan ook zijn.
Deelnemers van de HVK opleiding zijn over het algemeen tevreden over deze overschakeling naar digitale lessen. Natuurlijk gaat ook hun voorkeur uit naar fysieke lessen maar voor nu vindt men de digitale lessen een goed alternatief. Hoewel het natuurlijk wel jammer is dat we onze deelnemers tijdens digitale lesdagen geen lunches of diners aan huis bezorgen… maar hopelijk kan iedereen daar binnenkort op zijn/haar leslocatie weer van genieten.
Deze situatie heeft mij als opleidingscoördinator, nog meer dan voorheen, in contact gebracht met de deelnemers. Dit kan komen doordat deelnemers tegenwoordig vaker even de telefoon pakken of mailen indien er bijvoorbeeld technische problemen zijn, er vragen of onduidelijkheden rondom deze situatie zijn, omdat men tips met ons wil delen m.b.t. de digitale lessen of omdat men gewoon even wil laten weten dat we het goed doen. Het is fijn om te merken dat onze deelnemers begrip hebben voor de situatie en met ons meedenken. Andersom denken wij mee met deelnemers en borgen we de kwaliteit van de opleiding. Dit alles maakt dat we het, voor zolang als nodig, op deze wijze vol zullen houden.
Voorlopig zullen we in ieder geval tot en met 2 maart nog op deze digitale wijze door gaan, en zullen we hier gezamenlijk het beste van maken!