kader-advies.nl kader-hse.nl kader-opleidingen.nl

Energie & Duurzaamheid

Je agenda snel vol als nieuwe EP Adviseur: zo doe je dat!

Je hebt je diploma voor EP Adviseur in ontvangst mogen nemen! Als nieuwe EP Adviseur op de markt wil je natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag met het opstellen van energielabels. Wil je weten hoe je jouw agenda nou snel vol krijgt met opdrachten? In dit artikel leggen we je uit wat belangrijke zaken zijn om rekening mee te houden als startende EP Adviseur. Zo heb je razendsnel je agenda vol.

1. Dit regel je van tevoren

Begin je een eigen bedrijf als EP Adviseur? Dan zijn er verschillende dingen die je van tevoren al moet regelen voordat je opdrachten kunt ontvangen. Allereerst is het goed om na te denken over jouw ondernemingsplan. Wanneer je jouw plannen op papier zet verhoog je de slagingskans van jouw bedrijf. Onderzoek of jouw plannen haalbaar zijn en hoeveel geld er binnen moet komen om de kosten te dekken.

Met een eigen bedrijf wil je ook graag je risico’s beperken, want daar ben je zelf verantwoordelijk voor! Schrijf dus algemene voorwaarden waarin je de rechten en plichten van jouw klant vastlegt. Ook is het goed om na te denken over welke bedrijfsverzekeringen voor jou als EP Adviseur belangrijk zijn.

Zo, ben je er helemaal klaar voor? Dan kun je een afspraak maken om je in te schrijven bij de KVK!

2. Administratie opzetten

Nu je bent ingeschreven bij de KVK is het opzetten van een administratie de volgende stap. Misschien niet het leukste klusje, maar wel erg belangrijk. Een goede administratie bijhouden is namelijk wettelijk verplicht. Je facturen en offertes moeten voldoen aan verschillende eisen. Denk dus goed na of je dit zelf in handen wilt hebben, of dat je het wilt uitbesteden aan een boekhouder.

3. Software kiezen

De berekeningen die je maakt als EP Adviseur doe je in een speciaal ontwikkelde software. De EP software van Vabi en van Uniec3 worden hierbij het meest gebruikt. Het kan je veel tijd opleveren om je hierin te verdiepen en een keuze in te maken.

4. Opgestelde energielabels registreren

Wanneer je een energielabel hebt opgesteld moet je deze registreren bij de overheid. Dit kun je op verschillende manieren doen. Belangrijk is dus om hier een keuze in te maken. Je kan je energielabels bijvoorbeeld zelf registreren bij de overheid. Je moet je dan eerst voorzien van een BRL9500 certificaat door een certificerende instantie. Deze certificering maakt het mogelijk voor EP Adviseurs om energielabels bij de overheid te kunnen registreren. Als ZZP’er of kleine ondernemer kan het aantrekkelijker zijn om de door jou opgestelde energielabels te registreren via een koepelorganisatie. Een koepelorganisatie is zelf BRL9500 gecertificeerd en is erop ingericht om energielabels van externe adviseurs te registreren. Voorbeelden van koepelorganisaties zijn BuildingLabelImmocertEP-Certificatie of Duurzaam Energieloket.

5. Gevonden worden

Alles is geregeld. Je kan aan de slag! Maar hoe word je gevonden? Kruip eens in de huid van jouw klanten. Bedenk hoe jouw klanten op zoek gaan naar een energielabel. Jouw website kan bijvoorbeeld een goede plek zijn om gevonden te worden. Een website is eigenlijk jouw online visitekaartje, dus zorg ervoor dat alle nodige informatie makkelijk te vinden is.

6. Op de hoogte blijven

Als energieadviseur is het belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de markt. De ontwikkelingen in de wet- en regelgeving voor EP Adviseurs volgen elkaar snel op. Wanneer je jouw klanten de juiste informatie kan vertellen zorg je ervoor dat jouw agenda sneller gevuld wordt. Wist je dat je ook verplicht bent om een opfriscursus te volgen wanneer je EP Adviseur bent? Met een opfriscursus word je op de hoogte gebracht van de wijzigingen en veelgemaakte fouten. Deze kun je gemakkelijk volgen bij Kader.

7. Aansluiten bij Woninglabel.nl

Wil je echt een vliegende start maken als energieadviseur? Dan kun je je aansluiten bij Woninglabel.nl. Dit vergelijkingsplatform verzamelt alle energieadviseur op één plek. Als ZZP’er of als kleine onderneming kan het een hele klus zijn om goed vindbaar te zijn voor de klant. Woninglabel.nl zorgt ervoor dat je zichtbaar voor de klant bent door marketing collectief en scherp in te kopen.

Woninglabel.nl werkt heel gemakkelijk. Bij aanmelding geef je het werkgebied op waarin je energielabels wilt opstellen. Woninglabel.nl koppelt vervolgens zoekopdrachten van potentiële klanten aan het aanbod van de verschillende bedrijven die aangesloten zijn bij het platform. Zo kun je heel gemakkelijk jouw agenda goed vullen met opdrachten voor het opstellen van energielabels. Je betaalt een opdrachtvergoeding aan Woninglabel.nl per verkregen opdracht. Voor woningen bedraagt deze €24,50 excl. BTW en voor bedrijfspanden €39,50 excl. BTW.

Inschrijven nieuwsbrief

Het laatste nieuws binnen ons mooie vakgebied als eerste in jouw mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde opleidingen

Gerelateerde artikelen