Veiligheid & Gezondheid

Veiligheid in de sport: leren van elke crash!

Afgelopen weekeinde ging er een grote schokgolf door de Formule 1-wereld. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië op het iconische circuit van Silverstone ging het na enkele seconden al mis. Mercedes coureur George Russel tikte met zijn auto de auto van Alfa Romeo coureur Guanyu Zhou aan. De Chinese coureur vloog over de kop en belandde ondersteboven in de grindbak langs het circuit. Een angstaanjagende crash waarbij een relatief nieuwe ontwikkeling het leven van Zhou redde.

Dat de Formule 1 een gevaarlijke sport is, mag geen geheim heten. Toch wordt er aan alle kanten zoveel mogelijk gedaan om de sport zo veilig mogelijk te maken. Ondanks alle maatregelen, ontwikkelingen en innovaties ging het dit weekend dus gruwelijk mis. Collega-coureur George Russell schatte de ernst van de situatie meteen in en zette ook zijn auto aan de kant. Hij zag tot zijn schrik dat het op de kop vliegen van de auto niet het enige probleem was. De auto van Zhou was namelijk in de opening tussen het vanghek en de bandenstapel terecht gekomen. Hierdoor was het voor de Chinees onmogelijk om zelfstandig uit de auto te komen. Omdat het risico op brand aanzienlijk was heeft Zhou uiteindelijk enorm veel geluk gehad.

Halo redt leven

De voornaamste reden dat de Chinese coureur van Alfa Romeo nog leeft is de halo geweest. De halo is een veiligheidskoepel over de cockpit van de auto. Deze veiligheidsmaatregel werd in 2018 verplicht gesteld en kon eerst maar van weinig coureurs en Formule 1 liefhebbers de goedkeuring wegdragen. Het zou het zicht belemmeren en het leverde uiteraard extra gewicht op. Extra gewicht dat net het verschil kan zijn tussen winst of verlies. Dat de halo onomstreden moet zijn werd afgelopen weekeinde dus eens te meer bevestigd. Zonder deze veiligheidskoepel zou Zhou met zijn helm over het asfalt zijn geschraapt.

Nog veel werk aan de winkel

Toch bewees deze crash dat de veiligheid van Formule 1 auto’s nog altijd te wensen overlaat. De halo is namelijk niet het eerste reddingsmiddel voor het hoofd van de coureurs. Formule 1 auto’s beschikken namelijk over een zogeheten ‘roll bar’ die het hoofd van de coureurs moet beschermen. De roll bar bestaat uit twee extra stevige delen. Het eerste deel steekt omhoog, direct achter het hoofd van de rijder en wordt tevens gebruikt als luchtinlaat om de motor te koelen. Het tweede deel bevindt zich net voor de rijder, boven de benen van de coureur. Hierdoor wordt een soort driehoek gecreëerd die ervoor zorgt dat het hoofd van de rijder wordt beschermd. Deze veiligheidsmaatregel zou de eerste bescherming moeten bieden voor de coureur maar de roll bar brak voordat de auto goed en wel op de kop lag al af. Dat betekende dat de back-up beveiliging voor het hoofd van de coureur, de halo, het laatste redmiddel was voor Zhou.

Klap vele malen harder dan bij de veiligheidstest

Aan het begin van elk Formule 1 seizoen worden alle auto’s getest op veiligheid. Zo worden er ook zogeheten crash tests uitgevoerd. “Bij de eerste impact, toen ik ondersteboven terechtkwam, was de eerste klap veel harder dan wat ze bij de veiligheidstest testen”, aldus Zhou. Al met al heeft Zhou heel erg veel geluk gehad dat de halo goed bevestigd was en uiteindelijk zijn leven heeft gered. Het Formule 1 team van Alfa Romeo is druk bezig met onderzoeken hoe de roll bar heeft kunnen afbreken en zoals Veiligheidskundigen zullen beamen wordt elke crash weer gebruikt als referentiekader en punt om van te leren! Zo wordt het risico op een soortgelijk ongeval in de toekomst verkleind.

Net als in de sport streeft een werkgever, of een bedrijfstak, ook naar innovaties om ‘beter’ te worden. Bij gebruik van nieuwe technieken komen op den duur ook weer nieuwe inzichten vrij, waaronder nieuwe risico’s en de daarbij te nemen maatregelen. De Formule 1 ontwikkeld zich ook en door een aantal grote crashes zijn flinke stappen gezet op gebied van veiligheid. De halo is hier onderdeel van. Wil jij jezelf ook inzetten om de veiligheid te borgen, en waar nodig, te verbeteren binnen bedrijven of misschien zelfs in de sport? Download dan onze brochure Veiligheidskundige opleidingen en bekijk welke opleiding het best bij jou past.

Download brochure

Download de brochure van onze HVK opleiding en krijg uitgebreide informatie over de profielschets, doelstellingen, toelatingseisen en studiebelasting. Ook krijg je meer informatie over de invulling per lesdag en waar een scriptie aan moet voldoen.

Download brochure

Download brochure

Ben je benieuwd naar één van onze veiligheidskundige opleidingen? In onze brochure lees je er alles over!

Download brochure

Inschrijven nieuwsbrief

Het laatste nieuws binnen ons mooie vakgebied als eerste in jouw mailbox? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Veelgestelde vragen

Gerelateerde artikelen