Wandelen over de Erasmusbrug is zeer ongezond. Een wandeling over de Rotterdamse brug is tijdens spitsuur minstens zo ongezond als een wandeling door de Chinese miljoenenstad Beijing, zo is te lezen op de website van het AD.
Axel Friedrich (die eerder de sjoemelsoftware bij onder andere Volkswagen aan het licht bracht) reist de wereld over om erachter te komen hoeveel fijne roetdeeltjes er in grote (haven)steden neerdalen.
Friedrich benoemd de milieuzone in Rotterdam. De auto’s op de Erasmusbrug moeten zich daar allemaal aan houden. Auto’s moeten steeds schoner en oude dieselauto’s worden zelfs uit de stad geweerd. Dat zet volgend Friedrich weinig zoden aan de dijk. Want op een paar tientallen meters van waar de milieuzone begint – aan de zuidkant van de Erasmusbrug – ligt een groot cruiseschip al de hele dag aan wal, terwijl er flink wordt gestookt. Logisch, zegt Friedrich. Gasten moeten kunnen douchen en warm kunnen eten, maar het is funest voor de volksgezondheid.
De meetapparatuur van Friedrich slaat bij vlagen uit naar meer dan 100.000 ultrafijne deeltjes, volgens Friedrich grotendeels afkomstig van het schip.
Ter vergelijking: normaliter komen er dagrond in de Chinese superstad Beijing zo’n 15.000 deeltjes vrij. Die gemiddeldes worden op de Erasmusbrug ook gehaald, zeker nu de Maastunnel is afgesloten en nog meer verkeer over de brug het centrum in wil komen.
De resultaten van Friedrichs metingen worden later bekendgemaakt.