News

Arbeidsongeval op kilometers hoogte!

,

De zorgplicht voortvloeiend uit de Arbowet reikt ver en is vaak ook van toepassing op arbeid die buiten onze landsgrenzen wordt verricht. Werkgevers gevestigd in Nederland dienen te zorgen voor veilige werkomstandigheden ook al worden de werkzaamheden geheel of ten dele buiten Nederland verricht (Arbowet; artikel 2). Denk daarbij aan de bemanning van Nederlandse zeeschepen of cabinepersoneel van vliegtuigen.

Eind 2016 is de Onderzoeksraad voor Veiligheid een onderzoek gestart naar ongeval, waarbij drie cabinemedewerkers ernstig gewond zijn geraakt. De Boeing ondervond hevige turbulentie tijdens een vlucht van Amsterdam naar Palma de Mallorca. Aan boort van de Boeing waren ten tijde van het ongeval twee piloten, vier stewardessen en 184 passagiers.

De vlucht verliep goed tot vlak voor daling naar de luchthaven van Palma de Mallorca. Ter hoogte van de Pyreneeën, zag de cockpitbemanning twee onweersbuien, zowel visueel als op het radarscherm van de eerste officier. Op dat moment was de bemanning van mening dat ze tussen de onweersbuien door konden vliegen naar het navigatiepunt waar de daling naar Palma zou beginnen.

Vlak daarna werd de laatste landingsinformatie van de luchthaven ontvangen. Hierin werden onweersbuien zonder neerslag voorspeld. Vlak voor de kustlijn van het Spaanse vasteland kwam het vliegtuig in de bewolking, hierdoor moest de bemanning gebruik maken van hun weerradar voor informatie over de onweersbuien.

Ongeval

De eerste officier ziet vlak voor het ongeval een onweersbui op zijn radarscherm. De bemanning besluit om voor de onweer uit te wijken en geeft het signaal ‘fasten seatbelts’ af. Drie stewardessen achter in het vliegtuig willen opstaan om te controleren of de passagiers hun veiligheidsriemen hebben vastgemaakt en om de pantry op losse voorwerpen te controleren. Op dat moment komt het vliegtuig in turbulentie terecht. De drie stewardessen werden tegen het plafond gesmeten en in de rondte gegooid, waarna ze op de grond vielen.

Na onderzoek in het ziekenhuis bleek dat één stewardess twee gebroken rugwervels had, een bekken dat op vijf plekken gebroken was, een gebroken elleboog en een gebroken pols. De tweede stewardess had een gebroken rugwervel en de derde stewardess had vier gebroken ribben die resulteerden in longperforatie en een gekneusde nekwervel. Alle drie hadden kneuzingen over het hele lichaam. Geen van de passagiers is gewond geraakt.

Na uitgebreid onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid blijkt dat de bemanning alleen op de hoogte was van het weer op de luchthaven van Palma de Mallorca. Omdat de bemanning zich niet bewust was van de ingekapselde, toenemende onweersbuien op hun route, konden ze niet volledig anticiperen op de weersituatie die zich ontwikkelde boven de Balearische Zee.

Conclusie OVV

‘Het ongeluk vond plaats omdat de cabinebemanning niet was gewaarschuwd voor mogelijke turbulentie en het ‘fasten seatbelts’ slechts kort daarvoor was geactiveerd. De leden van de cabinebemanning hadden geen veiligheidsgordels om tijdens onvoorziene zware turbulentie omdat zij opstonden om hun taken uit te voeren.

Aanbevelingen

De OVV beveelt de betreffende luchtvaartmaatschappij aan om zijn turbulentieprocedures te herzien, vooral met betrekking tot zelfredzaamheid van het cabinepersoneel. Verder wordt aanbevolen om ervoor te zorgen dat vliegtuigbemanningen voor elke vlucht beschikken over de meest recente, beschikbare weersinformatie.

Verder raadt de OVV de Spaanse CAA aan om te zorgen dat medische zorg en faciliteiten, in lijn met de uitgevoerde activiteiten op het vliegveld, binnen kort tijd beschikbaar zijn op de luchthavens die onder haar toezicht staan. Dit omdat na landing bleek dat er geen ambulance aanwezig was. Na 10 minuten verscheen een ambulance, echter zonder arts. Hiermee werd een eerste stewardess vervoert, na ongeveer 15 minuten kwam een tweede ambulance (ook zonder arts), die de twee andere gewonde stewardessen naar het ziekenhuis bracht.

Verantwoordelijkheid

Zoals eerder in dit artikel aangegeven is de werkgever verantwoordelijk voor het zorgen voor veilige werkomstandigheden, ook buiten onze landsgrenzen en op kilometers hoogte! In bovenstaand voorbeeld komt ook naar voren dat (zorg) voorzieningen niet overal even goed geregeld zijn. Dit is zeker belangrijk om in uw achterhoofd te houden wanneer uw organisatie buiten Nederland aan de slag gaat!

DEEL DIT

turbulentie