News

Geld versus mensenlevens

,

Wanneer ben je nu de veiligheid kundig? Als je alle risico’s en gevaren geïnventariseerd en geëvalueerd hebt zullen de meesten zeggen.
Maar is dit mogelijk? Is alles af te dekken, of nemen we genoegen met een rest risico, of is deze er altijd al?
Je hoort soms wel dat ieder ongeval te voorkomen is, hier zit een kern van waarheid in. Weer een ander zegt dat een ongeval een factor ‘vergissing’ bevat.

Je kunt een werkomgeving zodanig ontwerpen en inrichten dat er veilig gewerkt of geleefd kan worden.
Maar wanneer zijn er afdoende maatregelen genomen voor een bepaalde werkzaamheid? Draven we soms te ver door met bepaalde eisen / veiligheidsvoorschriften?
Mijn gevoel is dat de veiligheidskundige van de toekomst zich vaker juridisch in zullen/moeten dekken, hierdoor zullen er (nog meer) voorschriften worden gesteld zodat hij/zij aantoonbaar zijn of haar plicht heeft gedaan.
Maar is hij of zij dan de veiligheid nog wel kundig? En welke rol de Inspectie SZW in de toekomst hierin speelt is nog een vraagteken.

Een voorbeeld over het ontwerpen van een veilige werk/leefomgeving is dat het aantal vliegtuigongelukken sinds 1998 sterk is gestegen. Dit is mede ontstaan door een afweging in de vliegtuigindustrie maar had dus niet hoeven gebeuren.

De toestellen zijn veiliger te maken door het uitvoeren van zes maatregelen:

  • Overal een driepuntsgordel;
  • Echte kinderstoeltjes;
  • Overall een airbag;
  • Meer nooduitgangen;
  • Schokbestendige brandstofsystemen;
  • Volgsystemen met wereldwijde dekking.

Volgens een Amerikaans onderzoek (Bron vanuit het boek ‘Stiff’ van Mary Roach) is een mensenleven getaxeerd op ca. €2,5 miljoen.
Stel dat het uitvoeren van alle gordels €600 miljoen  zou bedragen, dan besparen we in twintig jaar misschien vijftien levens.
Die levens zijn €37,5 miljoen waard. Te weinig dus om de investeringen te rechtvaardigen volgens de vliegtuigindustrie, aldus Roach.

Wanneer ben je nu de veiligheid kundig? Bepaalt het risico de keus van de veiligheidskundige en laat hij zich leiden door risico’s of krijgen we in de toekomst te maken met alleen maar indekkende maatregelen?

Brian Kremer
Adviseur/Veiligheidskundige

DEEL DIT