News

Het grijze gebied van veiligheid

Hans Albers is binnen TWS technologies B.V. naast Projectleider en Pre-sales consultant werkzaam als Veiligheidskundige. TWS houdt zich bezig met het adviseren, leveren, installeren en onderhouden van draadloze en bedrade ICT en telecom netwerken, -voorzieningen en -diensten op het gebied van connectiviteit.

Goed inzicht in de risico’s

De aard van de werkzaamheden binnen TWS, met de daarbij komende risico’s (werken op hoogte, werken met hoogwerkers, kranen en manbak, groot transport van goederen) vraagt om een goed inzicht in de risico’s en de te nemen maatregelen om deze risico’s weg te nemen, of in ieder geval tot aanvaardbare restrisico’s te reduceren. De opleiding tot Middelbaar Veiligheidskundige bij Kader is uiteindelijk de perfecte opleiding gebleken om deze kennis en vaardigheden te verkrijgen.

TWS werkt al sinds het ontstaan van de organisatie met risico’s en wij beschermen ons tegen de meest voorkomende risico’s. Dat komt al voort uit “nuchter boeren verstand”. De medewerkers zijn getraind, hebben de juiste diploma’s en certificaten en de juiste PBM’s. Het zijn echter de “verscholen” risico’s die voor ellende kunnen zorgen. Deze verscholen risico’s ontstaan door onachtzaamheid, geen sociale controle, werkblindheid, laksheid.
Middels de opleiding MVK leer je deze verscholen risico’s te herkennen en je krijgt handvaten om hiermee om te gaan en de medewerker ‘mee’ te krijgen in het nog veiliger werken. De belangrijkste meerwaarde van de MVK opleiding is dat ik zowel binnen als buiten mijn organisatie erkend word als veiligheidsman. Er wordt naar me geluisterd en, nog belangrijker, er wordt ook naar gehandeld. Het veiligheidsbesef bij eigen medewerkers en inhuurpersoneel is verhoogd, de sociale controle is beter (met spreekt elkaar aan op onveilig werken) en men heeft een aanspreekpunt voor veiligheidsissues.

Restrisico’s

Arbeidsveiligheid is belangrijk. Er gebeuren nog teveel arbeidsongevallen door nalatigheid, onkunde, onwetendheid en niet nadenken. Veiligheid begint te allen tijde eerst bij jezelf! Denk zelf na! De LMRA is een belangrijk middel. Normaal gesproken ben je bewust bezig met je werkzaamheden en zit de LMRA al in je natuurlijke manier van werken, maar er zijn altijd uitzonderingen. Werknemers die het ‘stom’ vinden om een helm te dragen, die ‘vergeten’ zijn werkschoenen aan te doen, of ‘ff snel’ iets willen oplossen. Een MVK-er is belangrijk om bij werknemers de bewustwording te vergroten van het handelen en de mogelijke gevolgen. Veiligheid wordt vaak als ‘zwart-wit’ gezien, het is veilig of niet. Ik ben van mening dat er vaak een grijs gebied is. Er zijn altijd situaties waarbij alle risico’s niet zijn weg te nemen. Er blijft een restrisico. Veiligheid is het bewust nemen van aanvaardbare risico’s. Het is aan de werknemer uiteindelijk zelf om te bepalen of deze restrisico’s voldoende klein zijn dat de werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden middels extra instructies, PBM’s, enz.

Indien een werknemer alles heeft beoordeeld en afgewogen, de LMRA heeft toegepast en zover in zijn macht ligt de risico’s heeft weggenomen of gereduceerd, dan nog is er kans op een restrisico. Samen met een Veiligheidskundige kan de situatie nogmaals beoordeeld worden en middels instructies, werkbesprekingen en goede voorbereiding kan het werk alsnog gedaan worden. Het is belangrijk dat er op dat moment door alle betrokkenen volledige aandacht is voor de werkzaamheden en dat daarmee het besef van het restrisico helder is. Dit is de beste maatregel tegen een mogelijk ongeval.
Veiligheid is zorgen voor bewustwording van het mogelijk gevaar. Dan wordt er veilig gewerkt met minimale kans op ongelukken.

De veiligheidskundige zal altijd de vraagbaak blijven over veiligheidsissues. Hij/zij is ook niet meer weg te denken. Ik vind het echter wel van belang dat de veiligheidskunde een praktische inslag houdt en niet alleen maar de veiligheid uit de theorieboeken heeft geleerd. Ik heb te vaak meegemaakt dat veiligheid een lachertje wordt omdat het in te extreme mate werd doorgevoerd, tegen het onwerkbare aan. Als dit gebeurt, merk je dat de veiligheid niet meer serieus genomen wordt. En dan wordt het echt onveilig! Hou het praktisch, hou het logisch en overdrijf niet! Wat heeft het voor zin als de portier van een open parkeerterrein standaard een veiligheidsbril en -helm draagt zonder reden?

Zwart-wit discussies

Waar ik als veiligheidskundige tegenaan loop is de soms zwart-witte discussie met mede-MVK-ers. Het pragmatische verdwijnt, de theorieboeken en wetgeving prevaleert en je wordt erop aangesproken als je toch het ‘grijze gebied’ bekijkt, op zoek naar de veiligst mogelijke oplossing om de werkzaamheden gedaan te krijgen. Ik werk in een kleine organisatie en ben me daardoor direct bewust dat we bestaan omdat we geld verdienen en werk afmaken. Als MVK-er sta je soms in een spagaat omdat aan de ene kant de veiligheid in geding is en aan de andere kant de voortgang van een project. Veiligheid is ALTIJD belangrijk binnen TWS, maar er kan met goedkopere oplossingen een werkbare situatie gecreëerd worden. Ik ben van mening dat wij als TWS veilig werken. Alle gereedschappen en PBM’s zijn gekeurd en goed onderhouden, onze medewerkers zijn allemaal geschoold met de juiste diploma’s en certificaten en middels toolboxen en andere bijeenkomsten zorg ik dat veiligheid altijd hoog op de agenda staat en dat iedereen bewust is van de gevaren die ons werk met zich mee brengt. Maar dan tóch blijven er gevaren op de loer liggen die de werknemer ‘last minute’ moet beoordelen of er nog gewerkt kan worden. Hij maakt daarvoor weloverwogen beslissingen en daarin zal ik hem altijd steunen omdat ik weet dat hij kennis van zaken heeft. Een MVK-er moet waakzaam blijven, de vinger aan de pols houden en met de werknemer in gesprek gaan als er zaken anders gaan dan gewenst. Speel niet de politieman maar geef aanwijzingen waar een werknemer wat mee kan voor de toekomst.

DEEL DIT

foto 10 jaar mvk Hans Albers