Jaarverslag 2017 Inspectie SZW

In het jaarverslag 2017 van de Inspectie SZW is een stijging van het aantal gemelde arbeidsongevallen te zien. Een negatieve trend die al vijf jaar aanhoudt en die zich moeilijk laat doorbreken.

De risico’s van blootstelling aan gevaarlijke stoffen worden nog steeds onderschat. Bij meer dan 80% van de geïnspecteerde bedrijven moest de Inspectie handhavend optreden. Jaarlijks overlijden circa 4100 mensen aan eerdere blootstelling aan gevaarlijke stoffen zegt Marc Kuipers (Inspecteur-Generaal bij de Inspectie). Het blijven grote getallen met ingrijpende gevolgen.

Voor de aankomende jaren is een forse uitbreiding van de Inspectie aangekondigd. Het belang van toezicht op gezond, veilig en eerlijk werk wordt onderstreept in het reageerakkoord. Het biedt meer ruimte voor de bestrijding van arbeidsuitbuiting en andere misstanden op het gebied van eerlijk werk.

Door de stijging van het aantal arbeidsongevallen in 2017, heeft de Inspectie 70% van de tijd aan reactief onderzoek besteed. Het overige deel kon worden ingezet voor proactieve inspecties op veilig en gezond werk. Door de versterking van de Inspectie kan de balans de komende jaren worden hersteld naar 50/50.

“Met de ruimere mogelijkheden die we nu krijgen gaan we ons de komende jaren nog sterker inzetten voor gezond, veilig en eerlijk werk” zegt Marc Kuipers. Dit gaat de Inspectie doen door te stimuleren waar het kan en streng te zijn waar het moet.

Het jaarverslag van de Inspectie SZW kan via deze link worden gedownload.